Znaczenie marki osobistej w branży informatycznej

Branża informatyczna, to jedna z wielu sfer biznesu, gdzie marka osobista pełni ważną rolę. Dobra marka osobista znacznie zwiększa możliwości rozwoju, a także pozwala nawiązać wiele ciekawych znajomości biznesowych. Jak, więc rozwijać ją, pracując w branży informatycznej?

Dlaczego ludzie z sektora IT potrzebują marki osobistej?

Wydawać by się mogło, że w branży informatycznej liczą się tylko i wyłącznie kwalifikacje zawodowe. Po co komu budować wizerunek, skoro swoimi umiejętnościami przekonają pracodawców? Właśnie w dobie dużej konkurencji na rynku pracy, posiadanie silnej marki osobistej może stanowić różnicę na tle osób z podobnymi umiejętnościami. Budowanie pozycji eksperta w dziedzinie programowania czy prac sieciowych może zająć kilka lat, ale na pewno się przyda. Nasz wizerunek powinien rosnąc w siłę przez lata, symetrycznie z poszerzaniem własnych umiejętności informatycznych. Może być to pomocne na każdym etapie kariery zawodowej. Jakie są więc metody pracy nad marką osobistą w branży IT?

 

Media społecznościowe

Obszar mediów społecznościowych jest już od dłuższego czasu podstawą budowania marki osobistej. Portali, które można wykorzystać, także dla branży informatycznej jest co najmniej kilka. Najważniejszym z nich wydaje się być LinkedIn. Jego przewaga nad innymi portalami społecznościowymi tkwi w samym pomyśle jego działania. LinkedIn skupia się na sprawach związanych z karierą zawodową, kontaktami biznesowymi, konferencjami czy rekrutacją pracowników. Można tam pokazać swoje doświadczenie, projekty czy wpisy blogowe, a także wymieniać się kontaktami. Polskim odpowiednikiem LinkedIn jest Goldenline i tam również warto rozwijać własny profil. Kolejnym portalem, mogącym pomóc w budowie wizerunku jest oczywiście Facebook. Tam zasięg działań z pewnością może być większy, ale należy pamiętać, aby nie mieszać spraw prywatnych z profilem zawodowym.

Prowadzenie bloga

Dzielenie się wiedzą to jedna z najważniejszych czynności w procesie budowania własnej marki. W tym przypadku, głównym kanałem komunikacji jest blog. Jest to tani i skuteczny sposób na zaprezentowanie swojej wiedzy. Niezależnie od poziomu umiejętności informatycznych, zawsze znajdzie się grupa odbiorców, dla których teksty branżowe będą przydatne. Ważne, aby wpisy odbywały się systematycznie i aby je promować, np. w mediach społecznościowych. Na wyższym etapie zaawansowania, teksty mogą też być publikowane w innych obszarach, typu portale branżowe.

Udział w konferencjach

Udział w konferencjach branżowych jest świetnym sposobem na wyrobienie sobie wielu nowych kontaktów i zapoznanie się z najnowszymi trendami IT. Największe korzyści dla marki osobistej płyną jednak z prowadzenia prezentacji czy występowania jako prelegent. Oczywiście w takim przypadku nasza wiedza musi znajdować się na odpowiednio wysokim poziomie. Ważne też, aby tematyka, którą chcemy przekazać, była nowa i budziła zainteresowanie uczestników konferencji. No i na koniec, istotne jest, aby nasze wystąpienia były żywe i interesujące.

Inne działania

Istnieją także inne ciekawe sposoby rozwijania swojej marki w branży IT. Pierwszym może być prowadzenie swojego konta na serwisie GitHub, który jest bardzo popularny wśród programistów i posiada ponad 37 milionów użytkowników. Sposobem na pokazanie siebie jako eksperta, jest prowadzenie vloga programistycznego na YouTube, czy podcasta. Wreszcie, jeśli nasza wiedza i umiejętności na to pozwalają, możemy się stać autorami lub współautorami podręcznika z zakresu IT.

 

Click to rate this post!
[Total: 5 Average: 5]