Marka osobista w branży turystycznej
Wraz z dostępem do taniego podróżowania wzrosło zainteresowanie zwiedzaniem świata. O turystyce nie myślimy już w kategoriach tylko zorganizowanych wycieczek z biurem podróży. Tu na scenę wchodzi marka osobista branży turystycznej, influencerzy podróżniczy, którzy kreują nową świadomość i potrzeby w obrębie branży.
Schyłek mass turystyki?
Branża turystyczna kojarzy się tylko z biurami podróży, w których wykupić można wycieczkę na dwa tygodnie do ciepłego kraju, by w cieniu wielkiego, nowoczesnego hotelu wylegiwać się na plaży. Był to do niedawna najpopularniejszy sposób wyjazdów i dla niektórych jedyny osiągalny. Obecnie tak łatwo z pomocą internetu i poradników zorganizować sobie wyjazd taniej samemu, że wiele osób zrezygnowało z pomocy biura podróży. Dodatkowo czasy pandemii pozamykały wiele destynacji a branża turystyczna przezywa kryzys.
Wielką popularnością od dawna zaczęły cieszyć się podróże bardziej niszowe, na własną rękę. Nie tylko zorganizowane przez siebie loty i zamówienie samemu hotele w odległym kraju. To także podróże spontaniczne jak autostop, backpacking, podróże vanem przerobionym na mały dom czyli van life. Na bazie tego powstało kilka ciekawych marek osobistych. Zmieniają one i kreują branżę turystyczną na nowo, znajdując się na przeciwnym biegunie do wielkich kurortów nad brzegiem morza.
Polska, glamping i zrównoważona turystyka.
Popularne również stały się podróże do małych miejscowości i wsi w Polsce gdzie poznać można kulturę lokalną, zjeść nieprzetworzone jedzenie według staropolskich receptur czy pochodzić po górach bez tłumu turystów za plecami. Popularnością cieszą się Bieszczady czy Podlasie. A glampingi czyli tzw kempingi ale glamour przeżywają swój rozkwit. Jurty, namioty, domki na drzewie, tiny house i wszystko to w pięknym, instagramowym stylu, ale blisko natury, w ciszy i spokoju. Takie trendy w turystyce obecnie dominują. To małe firmy prowadzące takie obiekty mogą kreować markę osobistą, pokazywać swoje miejsce i swój biznes z domową twarzą. Tym samym przyciągać więcej zainteresowanych tego typu wypoczynkiem i kreować silną markę, którą ludzie będą polecać.
Influencerzy podróżniczy
Influencer podróżniczy wraz z popularnością backpackingu, van life i niszowego, budżetowego podróżowania stał się bardzo rozpoznawalny w social media. Mnóstwo blogów, kanałów na YouTube czy Instagramie zdaje relacje z pobytów w dalekich miejscach. Jednocześnie przekazują nam wiedzę w zakresie życia lokalnego i ciekawych miejsc do zwiedzenia, tworząc tym samym dobry content marketing. Vlogi takie jak Globstory oglądają już setki tysięcy użytkowników. Busem prze Świat to już duża marka podróżnicza, która zaczynała od relacjonowania i tworzenia filmików o wycieczkach vanem. Obecnie tworzą niezwykle profesjonalne treści, również we współpracy z dużymi markami, sprzedają kursy online i mają sklep internetowymi produktami fizycznymi.
Niektórzy influencerzy mający mocną markę osobistą w branży turystycznej prowadzą nawet zorganizowane wyjazdy do egzotycznych i trudniejszych miejsc, obozy tematyczne np. kobiece lub survivalowe.
Kreują ponadto trendy, z których korzystać mogą inne hotele, agroturystyki i glampingi, które stworzyć chcą mocną i wyrazistą markę dla odbiorców zainteresowanych tego typu podróżowaniem. Same ośrodki zapraszają ich do siebie na wypoczynek. W zamian za zdanie relacji podnoszą tym samym swoje zasięgi i robiąc reklamę.
Marka osobista w branży turystycznej gra dużą rolę w postrzeganiu biznesu przez odbiorców, promowaniu świadomej turystyki i tworzeniu trendów podróżniczych.