Marka osobista w pracy nauczyciela

Nauczyciel to zawód specyficzny. Ciężko zrozumieć jego istotę i codzienny trud osobom, które nigdy w nim nie pracowały. Osoby takie widzą zwykle pracę nauczycielską przez pryzmat swoich szkolnych wspomnień, które często nie są miłe. Można więc zadać pytanie: czy wizerunek nauczyciela można spróbować jakoś zmienić? Okazuje się, że jedną z metod takiego działania jest praca nad marką osobistą, czyli branding personalny.

Istota marki osobistej

Nie ma jednej i uniwersalnej definicji marki osobistej. Jednak z całej masy prób zdefiniowania tego zjawiska wyłania się obraz systematycznej i świadomej pracy nad własnym wizerunkiem. Aby tego dokonać, trzeba skoordynować wiele różnych działań. Obecnie podstawą takich działań wydaje się być aktywność w mediach społecznościowych, prowadzenie własnego bloga, czy prowadzenie szkoleń na konferencjach i webinariach. Można by się zastanawiać, czy te działania mają w ogóle sens w przypadku zawodu nauczyciela? Przecież powinien on skupić się na pracy z dziećmi i młodzieżą, a nie promocji własnej osoby. I niby tak jest, ale jednak nie do końca.

Działania brandingu personalnego nauczycieli

Dlaczego tak naprawdę warto by się zajmować czymś takim jak marka osobista nauczyciela? Przecież to praca w budżetówce, a przy obecnym małym napływie nowych kadr w zasadzie każdy ma pracę zapewnioną. Tak mogą myśleć osoby, którym dobrze jest być przeciętnym, bo po co się wyróżniać? Okazuje się jednak, że są osoby, które to robią i dzięki temu stały się rozpoznawalne w całym kraju.

Jednym z najlepszych przykładów jest Przemysław Staroń. Pracuje on jako nauczyciel etyki i wiedzy o kulturze w jednym z sopockich liceów. W 2018 został on uhonorowany prestiżowym tytułem Nauczyciel Roku. Na pewno nie byłoby to możliwe gdyby Staroń nie budował przez kilka poprzednich lat swojej aktywności zawodowej, swojego świadomego wizerunku. Aktywnie wykorzystuje w swojej pracy media społecznościowe i stał się jednym z prekursorów wykorzystywania ich w nauczaniu w Polsce. Oprócz tego promuje aktywne, nowoczesne metody rozwijania wiedzy, takie jak „koncepcja efektu wow w edukacji”, czy environmental art. Przemysław Staroń od kilku lat coraz częściej udziela się również w mediach informacyjnych, gdzie komentuje najnowsze tematy i problemy edukacyjne.

Na podanym powyżej przykładzie widać wyraźnie, że systematyczne budowanie własnej marki, nawet w zawodzie nauczyciela się opłaca. Można stać się wziętym fachowcem i ekspertem od konkretnego przedmiotu, czy danej tematyki edukacyjnej.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]