Marka osobista w sporcie
Sport już od dawna jest liczącą się gałęzią biznesu, a sportowcy to osoby medialne, zarabiające duże kwoty. Aby tak się jednak stało, osoba taka powinna osiągnąć sukces sportowy i zadbać o własny wizerunek. Tworząc rozpoznawalną markę osobistą, sportowiec zyskuje dodatkowe źródła dochodu w postaci kontraktów ze sponsorami. To także bardzo dobre rozwiązanie na utrzymanie się po zakończeniu kariery.
Sportowcy a marka osobista
Zjawisko tworzenia i dbania o markę osobistą nabrało znaczenia w ostatnich dwóch dekadach. Wiąże się to z rozwojem i znaczeniem Internetu. Grono osób medialnych powiększyło się wielokrotnie, gdyż Internet stworzył fantastyczną alternatywę dla telewizji, radia i prasy. W ostatnich latach ta alternatywa stała się wręcz medium numer 1 i zaczęła wyznaczać nowe trendy.
Prowadzenie swoich kanałów na YouTube czy profili na Facebooku czy Instagramie, zaczęło być niemal obowiązkowe dla tych, którzy chcą się wyróżnić. Piłkarzy, tenisistów czy lekkoatletów jest wielu, dlatego należy konsekwentnie dbać o wizerunek, aby nie być „kolejnym”, tylko „wyjątkowym”.
Wiarygodność podstawą działania
Nawet wiele dobrze prowadzonych działań nie będzie skuteczne, jeśli dana osoba nie będzie wiarygodna. Dlatego każdy, kto chce skutecznie tworzyć markę osobistą, musi sobie zdawać sprawę z tego, że taki proces trwa latami. I właściwie nigdy się nie kończy. No chyba, że na emeryturze, gdy dana osoba ma zapewnione środki do życia i potrzebuje świętego spokoju.
Tak więc nie można sobie pozwolić na różnego rodzaju wpadki medialne czy wypowiedzi, których będzie można się wstydzić przez następne lata. W Internecie nic nie ginie. Inną sprawą jest, aby swoją karierę sportową prowadzić w duchu fair play. Ktoś, kto wpadł na stosowaniu środków dopingujących, albo jest wręcz recydywistą, może pożegnać się z dobrym wizerunkiem i wsparciem sponsorów.
Gdzie i jak działać?
Podstawą tworzenia marki osobistej jest właściwa komunikacja. To odpowiednie publikowanie wypowiedzi w różnej formie, będzie nawiązaniem i utrzymywaniem więzi ze swoimi fanami. Dobrym przykładem jest tu instruktorka fitness, Ewa Chodakowska, która przyczyniła się do mody na ćwiczenia wśród Polek. Jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych i zawsze stara się odpowiadać na pytania fanów, czym zyskała dużą wiarygodność. Podstawą działania powinien być na początek profil na Facebooku, uzupełniony później o inne kanały (zdjęcia na Instagramie, filmy na YouTube czy wpisy na Twitterze).
Osoby, które osiągnęły wielką popularność korzystają z występów w telewizji, kręcą reklamy, przy okazji posiadając własną markę odzieżową czy kosmetyczną. Ale to już temat na osobny artykuł.
Każdy wie, że w sporcie liczy się wizerunek + umiejętności. Zauważcie, że np. piłkarze, którzy nie dbają o swój wizerunek bardzo dużo tracą, chociażby taki Neymar. Koledzy z drużyny go nie lubią. Do tego mocno pretensjonalny, arogancki i zapatrzony w siebie …nie pracuje nad wizerunkiem, w odróżnieniu chociażby od takiego Cristiano Ronaldo.