Słynne marki w motoryzacji

W przemyśle motoryzacyjnym istnieje wiele słynnych marek, które od lat sprzedają swoje pojazdy. Spróbujmy przyjrzeć się niektórym z nich. Za klucz wyboru wzięliśmy te z nich, których nazwy wzięły się od nazwisk ich założycieli. Swoją pracą, a czasem i wizjonerstwem, zapracowali na to, że zna je obecnie cały świat.

Ford

Niewątpliwie najsłynniejszym założycielem marki motoryzacyjnej jest Henry Ford. Ten Amerykanin od dziecka był zafascynowany techniką i już we wczesnej młodości pracował w warsztatach mechanicznych. Później planował rozkręcić produkcję tanich zegarków. Ostatecznie jednak postawił na tanie samochody. Najpierw był współzałożycielem Cadillac Motor Company, później jednak odszedł zakładając własną fabrykę. Nazwisko Forda na tle innych prekursorów przemysłu motoryzacyjnego jest dlatego najjaśniejszą gwiazdą, gdyż zrewolucjonizował on sposób produkcji aut. Przez wiele lat produkował tylko jeden model – Ford T, który w latach 1907-1927 został sprzedany w liczbie ponad 15 milionów. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu produkcji seryjnej. Ford miał wpływ na rozwój całego przemysłu w Detroit i na wiele innych aspektów ekonomicznych przedwojennych Stanów Zjednoczonych. Rysą na jego wizerunku są jednak antysemickie poglądy i przyjaźń z Adolfem Hitlerem.

Peugeot

Korzenie tej marki sięgają aż do roku 1810, kiedy to Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w miejscowości Sochaux. Jednak dopiero kilkadziesiąt lat później jego syn i bratanek uruchomili produkcję rowerów. Produkcję samochodów postanowił rozpocząć kilka lat później wnuk Jean Pierre’a – Armand Peugeot. W 1889 roku wyprodukował on model Serpollet-Peugeot, który był napędzany silnikiem parowym. Nie sprawdził się on jednak zbytnio i dlatego już 2 lata później uruchomiono produkcję pierwszego modelu z silnikiem spalinowym Deimlera. Samochody Peugeota zyskały sławę uczestnicząc z sukcesami we wczesnych wyścigach samochodowych. W 1929 roku wypuszczono pierwszy model, który oznaczono trzema cyframi. Był to Peugeot 201. Od tamtej pory wszystkie modele Peugeota oznacza się właśnie w ten sposób.

Porsche

Ferdinand Porsche to drugi po Fordzie, najsłynniejszy, a zarazem kontrowersyjny konstruktor samochodów, który dorobił się własnej marki. Karierę rozpoczął na początku XX wieku, konstruując pojazdy z silnikami elektrycznymi. Jednym z nich był  Lohner-Porsche, pierwszy samochód z napędem na 4 koła. Porsche konstruował też pierwsze samochody hybrydowe, które posiadały silniki zarówno elektryczne, jak i spalinowe. W latach 30 konstruktor stał się pupilem nazistowskich władz. Wygrał konkurs na „samochód dla ludu”, czyli po prostu Volkswagena. Zaprojektował go (późniejszego Garbusa) wraz z synem, Ferrym. Początek produkcji w 1939 roku przerwał wybuch II wojny Światowej.  Wtedy to Porsche zaczął projektować czołgi i inne pojazdy dla wojska niemieckiego. W swoich zakładach polecił zatrudniać więźniów m.in. z obozów koncentracyjnych. Po zakończeniu wojny został  odsunięty za swoją przeszłość od produkcji Volkswagena. Dlatego w 1948 jego syn Ferry założył fabrykę Porsche, która miała zająć się produkcją aut sportowych. W 1950 roku wypuszczono na rynek pierwszy model, nazwany po prostu Porsche.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]